TERAPIA

Terapia manualna

Terapia manualna jest wyspecjalizowaną metodą fizjoterapii opartą na biomechanice i funkcji układu ruchu człowieka. Jest metodą pracy opierającą się na szczegółowym badaniu pacjenta, a następnie leczeniu manualnym. Postępowanie dotyczy pracy ze wszystkimi stawami, więzadłami i mięśniami. Do technik leczniczych zalicza się: terapia tkanek miękkich oraz terapia nerwowo-mięśniowa, mobilizacje stawowe, manipulacje oraz specjalistyczne ćwiczenia.

Czym jest terapia manualna?

Terapia manualna jest metodą leczniczo-diagnostyczną polegającą na wspomaganiu leczenia schorzeń narządów ruchu, w szczególności przy chorobach kręgosłupa oraz zwyrodnieniach stawów. Wykorzystywana jest zarówno w ortopedii i rehabilitacji, a także reumatologii oraz neurologii. Terapia manualna ma na celu przywrócenie właściwej ruchomości stawów oraz zminimalizowanie dolegliwości bólowych. Fizjoterapeuta poprzez ucisk odpowiednich punktów na ciele, stosując różne techniki terapii tkanek miękkich dociera do miejsc bolesnych i przywraca równowagę mięśniową. Terapia manualna może być pomocna w leczeniu stawów, które nie mają odpowiedniej ruchomości i zakresu ruchu. To ograniczenie może powodować dyskomfort, ból, zmianę prawidłowych wzorców postawy oraz wzorców ruchowych. Terapeuta zmniejsza napięcie mięśniowe, zwiększenia ich elastyczność i przywraca ruchomość sztywnych stawów, aby przywrócić pacjentowi prawidłowy ruchu bez bólu.

Jakie korzyści daje terapia manualna?

Zabieg terapii manualnej znajduje zastosowanie wszędzie tam, gdzie występuje ból i ograniczenie ruchu w stawie. Najszybsze efekty widoczne są w przypadku stanów przeciążeniowych tkanek czy stawów, jednak także w stanach pooperacyjnych świetnie przyspiesza i poprawia funkcjonowanie aparatu ruchu, jest nieoceniona w rehabilitacji ortopedycznej.

Terapia manualna ma ogromną zaletę, ponieważ proces leczenia opracowywany jest indywidualnie w zależności od schorzenia i stanu pacjenta. W zależności od problemu terapeuta dobiera metody leczenia, stosując: masaż, stretching, manipulacje oraz mobilizacje stawowe, terapię punktów spustowych, neuromobilizację lub mobilizację tkanek miękkich. Terapia manualna stanowi również idealne uzupełnienie ćwiczeń oraz edukacji pacjenta.

Korzyści terapii manualnej:

• zmniejsza ból
  • zwiększa ruchomość stawów i zakresu ruchu
  • poprawa elastyczności i ruchomości tkanek
  • zmniejszenia stan zapalny tkanek miękkich
  • zmniejsza napięcie mięśni

Efektywność terapii manualnej

Terapia manualna obejmuje duży zakres technik diagnostycznych i leczniczych, jednak aby przynieść zadowalające rezultaty, powinna być wykonywana tylko przez wykształconych specjalistów. Terapeuta manualny to osoba wysoce wykwalifikowana, potrafiąca właściwie diagnozować i leczyć zaburzenia i stany pourazowe. Osiągnięcie pożądanych efektów – zmniejszenie dolegliwości bólowych i zwiększenie zakresu ruchomości stawów, jest możliwe jedynie, gdy zabiegi wykonuje się regularnie.